Adaptive hjälper företag att identifiera och utveckla försäljningskanaler i Sverige och runt om i världen som ger en värdeskapande grund för såväl leverantören som slutkunden.
Hemligheten till att lyckas med indirekt försäljning, det vill säga att nå sina potentiella kunder via agenter eller distributörer handlar om att förändra deras traditionellt reaktiva beteende till ett mera proaktivt agerande.
Ett reaktivt beteende orsakat av distributörernas strävan att skydda sina marknadsinvesteringar.
Som leverantör är det viktigt att dina försäljningskanaler inte intar en ”cherry picking” mentalitet med priset som främsta konkurrensmedel, utan investerar i försäljningsfrämjande åtgärder som också stärker din varumärkesidentitet och erbjuder den transparens som är nödvändig för att förstå marknadens framtida krav och förväntningar.
En annan negativ effekt av otillräckliga investeringar i försäljningsfrämjande åtgärder hos försäljningskanalen är det betydande indirekta kostnader som drabbar leverantören, kostnader som normalt inte heller är enkla att härleda till en specifik försäljningskanal.
Genom att betygsätta säljkanalens försäljningsfrämjande åtgärder och investeringar så kan man fokusera dialogen med sin affärspartner på hur man utvecklar en värdeskapande grund för såväl ditt företag, din affärspartner och slutkunderna.
Praktiskt handlar det om att vi efter en inledande analys via vår Channel optimization model™ betygsätter 12 key performance indicators för försäljningskanalens försäljningsfrämjande åtgärder och investeringar inom tre huvudområden.
Betygsättningen som ger en snabb indikation om lönsamheten i samarbetet både på kort- och lång sikt kompletteras sedan med en implementering av ett fungerande forecastsystem och en överenskommen marknadsplan.
Channel optimization model™ bygger på omfattande studier av säljorganisationer inom lösningsorienterad business to business försäljning i Europa, USA och Asien inom en rad olika branscher.