Adaptive hjälper svenska teknikföretag med sin internationella expansion genom en rad tjänster relaterade till var man befinner sig i sin internationella satsning.
Grundläggande är att skaffa sig det vi kallar en strategisk marknadsplattform som gör att man kan investera i en ny marknad med trygghet och förtroende utan kostbara misstag.
Genom en systematisk process som innehåller en grundläggande marknadsanalys kompletterad med djupinterjuver med kunder, försäljningskanaler och andra branschintressenter validerar vi produktprestanda, kartlägger eventuella hinder och formella begränsningar på marknaden och identifierar marknadsmöjligheter.
Denna process handlar också om att identifiera den mest optimala försäljningsstrategin samt att identifiera de mest lämpliga försäljningskanalerna samt närmare granska prestandan hos dessa.
För företag som arbetar eller kommer att arbeta med indirekt försäljning, dvs. genom agenter eller olika typer av distributörer så ligger utmaningen i att försäljningskanalerna inte ska inta en ”cherry picking” mentalitet med priset som främsta konkurrensmedel, utan investerar i försäljningsfrämjande åtgärder som också stärker din varumärkesidentitet och erbjuder den transparens som är nödvändig för att förstå marknadens framtida krav och förväntningar.
Genom vår Channel optimization model™ skapar man sig snabbt en bild över en försäljningskanals möjlighet att bidra till företagets försäljning på kort och lång sikt.
För företag som redan har en egen internationell försäljningssäljorganisation handlar det om att enkelt identifiera och åskådliggöra de åtgärder som krävs för att skapa en förbättrad effektivitet hos företagets säljare och därmed öka försäljningen på kort och lång sikta. Vid behov så arbetar vi även med att följa upp och coacha individuella säljare eller hela försäljningsorganisationen.
I samarbete med våra internationella partners kan vi även erbjuda olika typer av Go to market services som är relaterade till uppstarten av dotterbolag i andra delar av världen.